Blog

Volvo S80 V8: Zabudnutý osemvalec s potenciálom,alebo dokonalé auto, ktoré málokto chcel

Volvo už historicky hrá akési druhé husle luxusného segmentu. Vyhotovením a materiálovým spracovaním tam isto spadá, no s povedomím je to už horšie. Faktom však je, že švédsky los má za sebou veľkú fanúšikovskú základňu. Vďaka svojim miernym excesom vo forme známej lietajúcej rakvy 850R alebo 850 T5-R, kde vás ženie viac ako tristo splašených losov vpred s pokojom Švéda a s vedomím, že sa pred vami nachádza dobrý meter poctivého plechu. Mnoho ľudí toto auto pochopiteľne obdivuje a jeho ceny sa vyšplhali aktuálne s prehľadom cez 30 tisíc eur za lepší kus.

A čo tak čiastočné pokračovanie vo forme S80? Tam sa už technici zo švédska naozaj pokúsili prelomiť triedy nielen spracovaním, ale aj motorizáciou. Kráľovská verzia S80-ky s podvozkom za ktorý by sa ani dnešné vozidlá nemuseli hanbiť, vie mať pod kapotou osemvalec o objeme 4,4 litra.

Interiér naprataný dobovými technológiami, spoľahlivosť a odhlučnenie na úrovni dnešných limuzín je všetko čo ste od Volva v tom čase mohli očakávať. Málokto však čaká krásnu kombináciu zvukového prejavu atmosférickej V8 od motora aj výfukov. V dnešnej dobe a cenách pohonných hmôt auto na „nezaplatenie“. Relatívne pohodlné vozenie, kontinuálny ťah atmosféry a náhon na „všetky štyri“. Ideálne víkendové vozenie na kávu a výlety po okolí.

My sme si zvoli trochu inú cestu. S našou V8-mou žijeme už nejakú dobu ako daily. Spotreba sa ustálila na dnes už neobvyklej hodnote 13,4 litra, no pravdou je, že nejazdíme dôchodcovsky. O praktickosti a využiteľnosti nemusíme hovoriť. Jednoducho dobrý rodinný sedan. No tým najväčším párty kúskom je samotný motor, ktorý robí z S80 dokonalý sleeper. Ak by ju neprezrádzali dva znaky V8 vpredu a vzadu, neviete, čo za špecialitku prechádza okolo vášho – v tom lepšom prípade – štvorvalca. Nejedná sa však o oturbenú raketu, ktorá vás vystrelí vpred v rádoch sekúnd. Stále musíte mať na pamäti, že sa skôr jedná o pohodlnú loď s výkonným sloníčaťom pod kapotou, ktorá sa doslova plaví po okreskách s potenciálom obehnúť väčšinu vozidiel, ktoré vám príjdu do cesty. Teda, s jedným menším mínusom. Musíte mať čo to v nádrži, lebo vír pri akcelerácii vidíte priamo na ukazovateli dojazdu. Zaujímavosťou je tiež pôvod tejto celkom nečakanej V-osmičky od Yamahy. Áno, čítate správne. Tento motor nikdy nebol pôvodom od Volva, čo podporuje aj jeho základná charakteristika a uhol zvierajúci hlavy, typický pre motory od Yamahy. Dostal sa však iba do XC90 a druhej generácie S80, s ktorou máme tú česť jazdiť, a následne po zmene vlastníctva Volva v roku 2010 bola jeho výroba ukončená. Zaujímavosťou motora s označením B8444S je, že sa dostal aj do vozidla značky Noble M600, kde dopovaný turbami od spoločnosti Garrett ponúka až 650 koní, čo len dokazuje schopnosť tohto motora vydržať extrémnu nálož kilometrov s naladením na svojich 315 koní.  

Faktom však je že takýchto motorov už postupne bude len ubúdať. Kvalitné vyhotovenie, motor, ktorý má tendenciu prežiť všetko, čo mu život nadelí a aktuálna (ne)dostupnosť týchto vozidiel z nich robí fantastickú uloženku. Ich ceny už teraz stúpajú a oproti „konkurencii“ sa servisné náklady na celé vozidlo vedia pohybovať v racionálnych medziach. Nečaká vás nákladný servis Vanosov, ani žiaden špeciálny typ podvozku, ktorý by robil z auta časovaný bombu. Preto pri porovnaní dobových V8-čiek sa jedná o budget-friendly osemvalcový sen pre masy. Keby ich je ešte viac v ponuke.

Galéria

Tomas Kovalinka

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie