Motorky Testy

TEST Vespa Primavera 125 S– Mia bella Vesper!

Tento týždeň som Giovanni. Tridsiatnik z Talianska, so šibalským fúzom, úzkymi rifľami, tzv. tichojebkami na nohe a s chuťou na espresso. Tento týždeň totiž jazdím Vespu Primaveru 125 S, jednostopovú módnu ikonu, ktorá si podmanila srdcia miliónov zákazníkov za ostatných 76 rokov. Tá moja však bola vyrobená v roku 2022, no aj napriek tomu čerpá väčšinu z tohto ikonického talianskeho dizajnu. Belissima!

Vespa je totiž, podobne ako jej sesterská módna ikona Fiat 500, životný štýl. Akonáhle si kúpite jednu, ste v pomyslenom klube Vespákov. Ono to totiž nie je len obyčajný skúter, ktorý používate na presun z bodu A do bodu B. Vespa, resp. jej vyhotovenie, alebo ešte presnejšie – farebná kombinácia – vyjadruje to, kým ste. Tu skutočne nezáleží na tom, či máte 50-ku, 125-ku alebo 300-ku. To nikoho nezaujíma. Dôležité je to, ako na Vespe vyzeráte a či ladí s vašim štýlom. Čo koho do toho koľko to má koní či z ktorého roku to je, ale pozrite na tú farbu!

V mojej mysli je ideálna Vespa čierna s béžovým sedlom alebo možno červená. Alebo biela? Sám neviem, ktorú by som si vybral v konfigurátore. Pretože čím ďalej sa pozerám na moju modrú Primaveru, tým viac sa presviedčam o tom, že toto je tá správna farba. E fatto!

Vespu skrátka nemožno nemilovať, a to mi potvrdilo nielen okolie, ktoré mi cestou na kávu kývalo alebo s úsmevom obzeralo moju Vesper (áno, už som jej dal pracovné meno). Možno tie úsmevy boli smerované na to, ako som na nej ako dospelý, 190 cm vysoký chlap vyzeral, ale zabite ma, ja mám rád všetko talianske a mohol by som pre cudzích vypadať ako úplne najviac zženštilý chlap, aj tak by som si spomedzi skútrov vybral práve Vespu. Prečo? Je to jednoduché. Poviem vám to v nasledujúcich riadkoch.

V prvom rade toľkokrát omieľaný ikonický dizajn. Samozrejme, Vespa má auru, ktorá láka všetkých tých, ktorí milujú oku lahodiace veci. Tu debata končí a ďalej sa nemusíme baviť. To, že je Primavera milá a pekná, uznajú aj tí najchlpatejší motorkári. Tam to však nekončí, práve naopak. Zopár skútrov som už testoval, no keď som vysadol na Vespu, mal som pocit, akoby sme spolu fungovali už roky a všetok stres z nového opadol po zhupnutí sa zo stojana a prvej akcelerácii. Primavera je ľahučká, krásne manévrovateľná a už po pár sto metroch sa s ňou budete chcieť vrtieť premávkou.

Navyše, 124 cm3 motor ponúkajúci výkon 11 koní a 10,4 Nm nie je nijak závratný, takže vás tento skútrik nepošle k zemi ani pri akcelerácii s vytočeným volantom alebo na prašnom povrchu. Výhoda slabšieho výkonu je tiež nízka spotreba. Limit tristo kilometrov, ktorý som k Vespe dostal a takmer do posledného kilometra naplnil, mi pokryla jedna 8-litrová nádrž. A to som sa na tomto šibalovi bez ochranného štítu vybral z Bratislavy do Šale a naspäť, takže som mu dal svojsky zabrať. Apropó štít, obával som sa, že bez neho bude jazda mimo mesta problematická, ale vedzte, že (v ideálnom počasí, v relatívnom bezvetrí) ma jazda bez neho nijak neobmedzovala. Deväťdesiatka na digitálnom tachometri svietila značný kus cesty a hmyz sa mi stále úspešne vyhýbal.

Jednou z mála nevýhod sú menšie, 12-palcové kolieska. Slovami veľkého motorkára: „Veľké kolesá – malý problém, malé kolesá = veľký problém“. Áno, jamy a nerovnosti v meste hlce troška horšie než konkurencia, avšak dá sa na to zvyknúť. Rovnako tak by som počas testovacieho týždňa ako Giovanni vypichol málo odkladacích priestorov. Pod sedadlo dáte jednu prilbu a techničák, do tzv. boxu na rukavice zasa odložíte peňaženku a telefón, no jeho spracovanie, resp. rozloženie mohlo byť lepšie. A kde si dám espresso?! Samozrejme, žartujem. Nečakám od skútra, že mi odnesie moju obľúbenú kávu. Alebo, žeby predsa len?

Zosadám, odstúpim od Vespy a hovorím si: „Nevadí! Aj tak je krásna, táto moja Talianka!“. Holt, to je život s Talinami. Majú svoje muchy, no stačí jeden pohľad a zaplaví vás emočno. Odpustíte všetko. Aj vyššiu cenu, ktorá v tomto prípade (Primavera 125 S) znamená 5 299 eur. Za svoje peniažky však dostanete legendu, s ktorou je radosť jazdiť. Navyše, ono to má aj nejakú tú technologicko-bezpečnostnú výbavu, takže sa môžete tešiť na LED svetlá, displej namiesto klasického budíka s možnosťou prepojenia s telefónom (ten potom ukáže rôzne štatistiky, prípadne viete hlasovo ovládať rôzne funkcie) či automatickú prevodovku CVT, vďaka ktorej zvládne jazdu Vespou prakticky ktokoľvek, a to aj bez predošlých skúseností. A ako Giovanni sa s vami lúčim poslednou vetou, ktorú k Vespe mám: „Semplicemente un grande giro!!“

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie