E-zóna Testy

TEST Renault Twizy – Totoauto si nekúpi nikto normálny

Je to skúter? Je to auto? Je to štvorkolka? A myslíš to vážne? To sú otázky, s ktorými sa budete stretávať, ak niekam dorazíte v Renaulte Twizy. Tento mačkopes – ako sme ho v redakcii ľudovo nazvali – je výsledkom vývoja konceptu mestskej mobility. Malý elektromobil, ktorý ponúkne minimum miesta a v doprave zaberie len ten najnutnejší flek.

Niektorí kolegovia novinári to trošku prehnali a tvrdia, že ani Rolls-Royce či Lamborghini tak nezaujme ako Twizy. Áno, uznávam, že tento drobec púta pozornosť, vyvoláva úsmevy, pohoršenie, vraští obočie. Ale nepreháňajme, po týždni vozenia sa v Bratislave si ma zas toľko ľudí nevšímalo. Rozhodne sa tomuto vozítku však nedá uprieť fakt, že vzbudzuje záujem. Niet divu, len sa naň pozrite a skúste mi povedať, čo to je.

Prvé chvíle som si myslel, že to je náhrada skútra. Nie, nie je. Skúter tiež ponúka prioritne jedno či núdzovo dve miesta na sadenie, avšak vďaka svojmu odpruženiu je mäkký. Twizy je tvrdý ako fras a prechod jamami, výmoľmi či nerovnosťami vám spôsobí, že si cengnete zuby alebo inštiktívne poviete „AU“. Takže čo, je to auto? Áno, aj nie. Vlastne, nie… Má síce štyri kolesá a EČV vzadu, ale na to, aby to bolo auto, by som očakával nejaký úložný priestor, okná, ktoré idú zatvoriť či napríklad možnosť zamknúť si dvere. A to tu jednoducho nečakajte.

Twizy si ide svoju vlastnú kategóriu. Podľa legislatívy je to štvorkolka (pozor, nie 4×4), ktorú môžete šoférovať s vodičákom typu A1. Teda pokojne od 15 rokov. Svojim spôsobom tak ide o mikroautíčko, ktoré môžu jazdiť tínedžeri namiesto skútra, alebo naopak, starší ľudia, ktorí sa potrebujú pohybovať niekoľko desiatok kilometrov mesačne, ideálne po meste a na motorku si už netrúfajú vysadnúť.

Toľko k definícii, čo vlastne Twizy je. Akonáhle doň sadnete a začnete objavovať jeho fíčury, zistíte, že ide o vysoko funkčné a praktické približovadlo. Malý elektrický motor ponúkne výkon 13 kW (17 koní) a 6,1 kWh batéria postačí na cca 60 – 80 kilometrov, podľa ťažkej nohy. Málo? Tak si predstavte, že túto batériu nabijete za približne 3 hodiny z bežnej siete. Takže žiadne ZSE Drive či Greenway karty, hľadajte bežný 230V „šteker“. Kábel následne ľahko stočíte a skryjete do prednej časti vozidla. Vtipné, ale praktické, verte mi.

V podobnom duchu sa nesie aj interiér. Keďže autíčku absentujú klasické okná a plastové dvere sa otvárajú v štýle Lamborghini (teda dohora), interiér je uspôsobený tak, že môže zmoknúť a nič sa mu nestane. Kolega Peter ho dokonca celý vywapkoval, keď mi auto vracal, pričom mu to v žiadnom prípade neublížilo. Odtoková diera je v sedadle i v podlahe. Pri pohľade na palubnú dosku nájdete len klasický renaulťácky displej, ktorý ukáže rýchlosť, stav batérie a dojazd. Okolo neho sú dva malé odkladacie priestory. Jeden sa dá uzamykať (neodporúčam však nechať tam nič cenné), ten druhý je bez zámku, avšak ponúka možnosť nabíjať si napríklad mobil cez USB konektor. Pod volantom je následne ručná brzda, vedľa neho zasa prepínač D, N, R (automatická prevodovka). Dolu dvojica pedálov.

Lepší prehľad toho, čo toto autíčko ponúka, ako funguje a ako vyzerá, uvidíte v našej krátkej recenzii nižšie.

Renault Twizy je skrátka vozítko, ktoré si nikto normálny nekúpi a za tým si stojím. Tak, ako som hovoril vo videu, viem si ho predstaviť v plážovom meste, kde doprava nie je hektická (kvôli bezpečnosti) a kde neriešite, že si do auta sadnete s mokrými plavkami a za seba nasúkate paddleboard. Viem si ho dokonca predstaviť aj v bežnom menšom hlavnom meste, kde supluje skúter alebo malé mestské auto. Ak však nie ste v najteplejšom geografickom pásme, budete sa musieť v zimných mesiacoch prikryť. Napríklad termodekou od Renaultu, ktorú si dokúpite za desiatky eur. Ale to už je úplne iná rozprávka a v akomkoľvek podobnom prípade by som radšej volil Škodu Citigo alebo Volkswagen Up. Pretože ponúknu výhody auta, sú podobne malé, môžete sa s nimi presúvať kade-tade, aj po diaľniciach a… nebude vám v nich ukrutné teplo či strašná zima. A v neposlednom rade preto, že Twizy stojí 12 800 eur. Počujete dobre.

Aj napriek tejto kritike však Renault chválim, že toto auto priniesol na slovenský trh. Chce to totiž obrovské gule a aj keď logo tejto značky evokuje niečo úplne iné, ja tvrdím, že: „Renault, you have some big hairy balls!

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie