E-zóna Testy

TEST Peugeot e-208 vs. e-2008 – Tietoautá sú odpoveďou na zdražovanie palív

Či cheme či nie, elektromobil je cesta. Keď už nie ako náhrada klasických spaľovacích áut, minimálne je to cesta, ako von z vysokých prevádzkových nákladov za vlastnenie automobilu. Denno-denne čítam diskusie „odborníkov“, ktorí sa sťažujú, kam až môže cena paliva rásť. Pre každého je psychologická hranica nastavená inde, no tá moja bola prekonaná už dávno. Euro päťdesiat je maximum, čo som bol ochotný platiť za liter paliva. Dnes ceny atakujú dve eurá a ľudia stále vyčkávajú, že bude lepšie. Lenže, ono nebude! A liek na tieto neustále rastúce výdavky je veľmi jednoduchý.

Áno, uznávam. Elektromobil vo všeobecnosti nie je úplne cenovo dostupný, ako sú bežné spaľováky. Za pätnásť či dvadsať tisíc si rozhodne žiaden normálny nekúpite. Lenže, ani tie bežné autá, ktoré navyše nie sú poriadne dostupné, už nestoja toľko. Nové auto vo výbave, hoc len obyčajný hatchback, dnes pomaly atakuje cenovku 30 tisíc eur. A za tieto peniaze (plus/mínus) už môžete mať dobre vybavený elektromobil. Napríklad, Peugeot e-208. Ten totiž štartuje na 32 290 eur. Možno však potrebujete väčšie auto, do ktorého sa zbalí už aj celá rodina. Odpoveďou na tieto potreby je crossover e-2008, ktorý je o rovné dve tisícky drahší (štartuje na 34 290 eur).

To, že riešenie existuje, sme si jasne dokázali. Výhovorkám je koniec, teraz je treba rozhodnúť, ktorý pasuje vašim potrebám lepšie. Na prvý pohľad to môže byť jasné ako facka. Malý je malý – hodí sa skôr do mesta a väčší, nuž, ten je logicky väčší a odvezie toho viac. Lenže, rozdielov medzi nimi je hneď niekoľko, pričom poslúžiť môžu podobne.

Hoci interiéry a motorizácia (resp. výkon) sú veľmi podobné až totožné, rovnako tak aj ponúkaná výbava, rozdiely sa skrývajú v detailoch. Obe autá totiž ponúkajú výkon rovných 100 kW (136 k), pohon prednej nápravy a 50 kWh batériu, maximálku 150 km/h a krútiaci moment 260 Nm. Rozdiel je v spotrebe a, logicky, aj v dojazde, hoci je e-2008 iba o 48 kg ťažšia, než jej menší brat. Aerodynamika však spraví svoje. Menšia e-208 podľa normy WLTP najazdí 362 km, vyššia a väčšia e-2008 zasa 345 km. To nie je taký zásadný rozdiel, kým v realite nepôjde doslova o kilometre.

Azda najväčší rozdiel bude nielen vo svetlej výške, ale v batožinovom priestore, ktorý hrá v prospech e-2008-čky. 266 litrov v e-208-čke postačí na bežný deň v meste, no keď balíte do kufra kočík a množstvo ďalších tašiek, 405 litrov e-2008-čky je oveľa vďačnejších. Dvestoosmička je zasa kompaktnejšia, ponúkne o 23 cm kratšiu karosériu, čo sa odrazí na lepšom parkovaní v meste, kde hrá rolu doslova každý ušetrený centimeter.

Obe autá ponúknu AC nabíjanie o rýchlosti 7 kW a DC nabíjanie o rýchlosti 100 kW. V praxi to znamená, že na rýchlonabíjačke vám bude stačiť polhodinka na to, aby ste mali 80 % kapacity akumulátora dostupného na ďalšie jazdenie. A aby som vyvrátil na záver mýty o elektromobiloch, podobne ako u iných, aj pri Peugeote platí záruka 8 rokov, resp. 160 tisíc kilometrov na baterku, čo znamená, že za tento čas by vám jej kapacita nemala klesnúť na menej, než je 70 % jej kapacity. V opačnom prípade máte právo na jej opravu/výmenu. Prax však ukázala, že aj po stovkách tisíc kilometroch a rokoch používania, klesá akumulátor v priemere o jednotky percent.

Aby som to na záver zhrnul – liek na drahé palivo existuje. Nesie logo značky Peugeot a prichádza v dvoch variantoch, ktoré pokrývajú potreby väčšiny používateľov automobilov. S rýchlym nabíjaním, dostatočnou kapacitou batérie, dostupnou cenovkou a technologickou výbavou ide o autá, s ktorými môžete fungovať nielen každý deň pri dochádzaní do práce a živote v meste, ale tiež pri plánovaní dovolenky do zahraničia. Napríklad aj do Chorvátska. Prax viacerých mojich známych, ktorí vlastnia elektromobil, ukázala, že to ide a neukrojí vám to z komfortu, ani z peňaženky.

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie