Autá Testy

TEST Cupra Formentor 2.0 TDI– Nekompromisne kompromisný Formentor

Prijať kompromis znamená, že aj keď niečo nie je úplne podľa vašich predstáv, ste s tým schopní, prípadne ochotní žiť a fungovať. Každopádne, je to ústupok od očakávaní a potrieb. A ľudský život je plný kompromisných riešení. Na mieste je však otázka, či sa rozhodnete pre kompromis aj vtedy, ak je jediná a výlučná voľba na vás. Teraz by pravdepodobne nastúpila polemika.

Z môjho pohľadu je chvályhodné a zároveň aj šialene odvážne vyjsť na svetlo dnešného sveta s novou značkou, a to aj v prípade, že je tam jasná a nezameniteľná spojitosť s niečím osvedčeným, fungujúcim. Existuje toľko omnoho jednoduchších spôsobov, ako prezentovať „športovú“ sériu bez rizika, že si nová identita nenájde svojho priaznivca. V „koncerne“ sa však rozhodli ísť novou, pravdepodobne aj ťažšou cestou. Cestou CUPRA.

A práve CUPRU Formentor som dostal na týždeň do rúk. Viem, v niektorých veciach som plný predsudkov. A áno, viem, že by to tak nemalo byť, ale toto som ja. Formentor mi však ukázal, aký je život s predsudkami. Je to život plný prekvapení. A teraz úprimne. Čakal som „vytunený“ a „očačkaný“ Seat. Ono je to v podstate tak, že na mnohých miestach je prítomnosť Seatu neodškriepiteľná, ale určite to nie je Seat. Takmer v ničom. Ani z výbornej vanilkovej zmrzliny sa posypaním čokoládou nestane čokoládová. Síce tam budete čokoládu cítiť, ale vždy to je vanilková zmrzlina.

Na moje prekvapenie CUPRA Formentor priťahuje aj pohľady ľudí, ktorí autám očividne nevenujú nejakú nadmernú pozornosť. Osobná skúsenosť, ktorá hovorí za všetko – z obchodu s potrebami pre zvieratká za mnou vyšla predavačka, ktorá sa ma opýtala, aká značka auta to je. Nevidela tam Seat, videla dravejší, veľmi pekne prepracovaný crossover. A ním Formentor určite je. Celá predná časť je v znamení maximálneho prívodu vzduchu pre dokonalé fungovanie techniky. Ostré tvary sa dokonale spojili so siluetou výborne fungujúcich svetiel, plynule prechádzajú do kapoty, ktorá silácky prezentuje športovejšie ambície. Pri bočnom pohľade platí príslovie „kolesá robia auto“, ktoré by som si dovolil doplniť. Podľa mňa „kolesá a farebná kombinácia robia auto“. Práve jemne doplnenie zvolenej farebnej kombinácie o „medené“ farby a farebné doplnky je jednoducho top. Fakt výborne zvládnutá domáca úloha. Zadná časť neostala tej prednej nič dlžná. Celé toto dizajnérske dielo dopĺňajú zadné svetlá, ktoré sa tiahnu cez celú šírku a svojou animáciou poskytujú možnosť jasnej identifikácie za vami jazdiacim vodičom.

Interiér pokračuje v trende, ktorý nastavil exteriér. Sedadlá? Výborné. Viac ako výborné. Dokonca viac ako výborne výborné. Pohodlné, príjemné na pohľad aj dotyk, s úžasným bočným vedením. Presne také, ktoré poskytnú vysokú mieru opory a zároveň z nich nemusíte každých 30 minút vyskočiť, lebo sa to nedá vydržať. Naozaj. Tieto sedačky by sa mali zaviesť ako povinné do každého vozidla. V podstate všetko ostatné, aj keď je to veľmi príjemné a pekne spracované, zatienila dvojica predných sedadiel. Volič automatickej prevodovky, volant s karbónom na airbagu, farebná kombinácie „medených“ detailov…na všetko sa dobre pozerá, všetko sa dobre drží a obsluhuje, ale tie sedadlá…

Je tu však aj vec, ktorá mi vytvárala vrásky na čele počas celého týždňa. Vlastne nie jedna, sú hneď TRI. Absencia klasického USB-A výstupu. Viem, dá sa to riešiť. Druhou vecou je absencia mechanického ovládanie čohokoľvek, okrem ovládačov na volante. Áno, je to asi trend súčasnosti, ale ja sa s ním neviem stotožniť.  Asi najväčšia kritika smeruje na infotainment. Na jednej strane je výborné, že cez CUPRA CONNECT si viete pozrieť a nastaviť množstvo funkcií. Tá druhá, „temnejšia“ stránka veci je, že už aj počas testovacieho týždňa som narazil na nedostatky, ktoré jednoducho nedokážem odpustiť. Problém pri dnes už takmer elementárnej funkcii telefonovania cez Bluetooth? Zamrzelo.

Teraz k tým kompromisom, ktoré sa týkali konkrétne motorizácie testovaného vozidla. Naftový štvorvalec 2.0 TDI v 110 kilowatovej verzii (150 koní), v športovo sa tváriacom crossoveri, k tomu ešte všetko spojené so 7 stupňovou DSG prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies (4Drive). Že by dizajnové ambície a mediálne prezentácie narazili na realitu trhu a potreby bežného spotrebiteľa? Neviem. Čím viac uvažujem nad dôvodom tohto počinu, tým menej mi dáva zmysel. Zrejme je to kompromis, ale aký? Dosť predsudkov. Papier je jedna vec, realita je druhá. A práve u Formentorky chcem vedieť, či a ako funguje.

Ako každé testované vozidlo, tak aj CUPRA smeruje na Pezinskú Babu. Hneď zo začiatku sa potvrdili papierové predpoklady. 150 koní a 360 Nm je na svižnú kopcovú jazdu jednoducho málo, a to je zároveň aj posledná veta, ktorú týmto parametrom venujem. Prečo? Lebo si viete vybrať inú motorizáciu. Čo si ale vybrať neviete je všetko to, čo sa stará o zvyšok jazdeckého pôžitku. V tomto prípade je slovo „pôžitok“ veľmi dôležité, lebo Formentor sa na kľukatej ceste horského priechodu správa výborne. Riadenie je presné, s veľkou mierou komunikácie medzi cestou a vodičom. Je však nutné pochopiť ho, lebo funguje ako keby na dva spôsoby (stále v SPORT režime). Jeden je „svižne sa prepletajme“ cestami, druhý „poďme ozaj zatáčať“. Oba tieto spôsoby sa však dajú naplno užívať aj napriek hendikepu, ktorý „moja“ CUPRA mala – zimné pneumatiky. Nejaké očakávania som mal, dostal som však omnoho viac. Pomoc zadnej viacprvkovej nápravy je pri prejazdoch tak citeľná, že niekedy až vystraší. Všetko v tom pozitívnom slova zmysle. Dovolí oveľa viac, ako je bežné. Oveľa viac, ako si človek v tejto triede vozidiel dokáže predstaviť. Osobne to beriem ako hodne vysoko nastavenú latku, ktorá môže konkurenčným vývojárom priniesť pár bezsenných nocí . Áno, tu je všetko správne, tu je to presne tak, ako sa to mediálne prezentuje. CUPRA je „športiak“ svojej triedy. Pridajme k tomu čitateľné dávkovanie silných bŕzd a máme výsledok.

CUPRA Formentor je jazdecky vyzreté vozidlo, ktoré pri správne zvolenej konfigurácii dokáže cez týždeň slúžiť rodine a cez víkend robiť radosť športovo ladenému tatkovi. Je to jedno z mála áut, kde by som bol ochotný robiť obrovský kompromis pri výbere motorizácie hlavne preto, lebo je to ozaj nesmierne vydarený vstup do sveta „veľkých chlapcov“, zabehnutých značiek. Na druhej strane, ak by bola konfigurácie výlučne na mne, naftový motor by som si nezvolil. Nie je vyslovene zlý, ale v ponuke sú určite lepšie, viac sa hodiace ku CUPRE. Ak by niekto argumentoval výškou prevádzkových nákladov, tak tie sú porovnateľné. Cena? Aaaale kde. Ten rozdiel je takmer zanedbateľný. Iné argumenty? Mne žiadne relevantné nenapadli, tak prečo toto? Neviem a asi ani nechcem vedieť.

Čo by však v mnou konfigurovanom kuse určite nechýbalo, to je práve 4Drive. Dokonca si bez toho Formentor neviem reálne predstaviť. Na čo sa musí pripraviť váš bankový účet, ak vás CUPRA Formentor osloví? V základe na 27 390 eur. S tým však moc nerátajte. V celku nastrojená testovaná verzia už vyšla na niečo viac ako 40 000 eur. Tá moja, odporúčaná, by sa šplhala k hranici 43 000. Či je to veľa? Málo? Odpoveď na túto otázku dá trh. Myslím si, že každý kúsok exkluzivity má nejakú cenu. V tomto prípade si okrem exkluzivity a športovo znejúceho mena kúpite aj kus ozaj dobre fungujúcej techniky, teda až na ten infotainment.

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie