Autá Testy

Jazdili sme nový Nissan X-Trail a Nissan Ariya– Japonci to konečne dotiahli na Európanov

Uplynulý týždeň mali fanúšikovia značky Nissan možnosť vyskúšať si nový Nissan X-Trail a elektromobil Nissan Ariya vďaka iniciatíve autorizovaného dílera Auto-Impex v Bratislave. Obe novinky tu boli necelý týždeň vrámci – nazvime to – „svetovej tour“, ešte pred samotným dodaním prvým zákazníkom. Mimochodom, obe novinky by mali prísť už túto jeseň.

Ako majiteľa už starnúceho, no stále konkurencieschopného elektromobilu Nissan Leaf ma teda prirodzene zaujímalo, kam sa Japonci posunuli s príchodom noviniek. Už nový Qashqai totiž dal nazrieť, akým dizajnovým jazykom sa budú Nissaňáci uberať. Portfólio ostatných modelov mimo Jukeu a spomínaného Qashqaiu je totiž už obstarnuté a ťažko konkuruje moderným modelom, najmä od európskych automobiliek. Nissan bol súčasným portfóliom známy skôr ako voľba pre staršie generácie, ktoré majú radi klasický funkčný interiér plný tlačidiel a „vecí na svojom mieste“. Experimenty s displejmi a podsvieteniami skôr nevyhľadávajú. Lenže, ak chcel Nissan prilákať nových zákazníkov, musel inovovať. A tak prišiel nový X-Trail a nová Ariya.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Najprv horúca novinka. Nissan Ariya je čistý elektromobil, ktorého dizajn pripomína koncept. Interiér a exteriér prešiel obrovským refreshom, ktorý dokáže osloviť aj mladšie publikum. Musím uznať, že toto auto sa podarilo a nezostarne ani ku koncu svojej modelovej životnosti (obvykle 7 rokov). Oblé tvary, agresívne tvarovaný zadný difúzor, funkčné aerodynamické prieduchy na prednej maske, úzke línie denného svietenia… Tu už nikto nemôže povedať, že ide o škaredé auto.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Páči sa mi, že zvnútra to Nissan postavil úplne od piky. Interiér dýcha priestorom, zmizli tunely, takže podlaha je rovná vpredu i vzadu, sedadlá sú super-pohodlné, poskytnú dostatok opory a veľké displeje výrobca doplnil dotykovým ovládaním kľúčových vecí (jazdné režimy, klimatizácia, …) s haptickou odozvou. Takto sa to robí do psej matere! Vodič tak má veľké prehľadné displeje s úplne novým infotainment systémom s rýchlymi reakciami a pekným rozlíšením, a zároveň vie ovládať to najpotrebnejšie bez toho, aby zbytočne zachádzal do menu systému a rozptyľoval sa hľadaním týchto funkcií. Teším sa, že Nissan ostal verný svojej filozofii a zachoval tak čiastočne tlačidlové ovládanie.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Fajnšmekri tiež ocenia mäkčené plasty, ktoré prispejú ku komfortu na palube, najmä ak jazdíte po nie príliš hladkých cestách. SUV-čko si totiž vďaka mäkko naladenému podvozku po našich cestách len tak pláva. Žiadne vŕzganie, žiadne nepríjemnie praskanie materiálov. Celkovo interiér pôsobí prémiovo, oveľa lepšie, než som bol pri Nissanoch zvyknutý. Z krátkej jazdy som mal teda veľmi dobrý pocit.

Bližšia obhliadka auta priniesla ďalšie príjemné prekvapenie. Pomaly umierajúci štandard CHAdeMO, ktorý opomínajú už aj niektorí prevádzkovatelia verejných nabíjačiek, Nissan vymenil za štandard CCS, ktorý nájdete po celej Európe. Navyše, Ariya sa dokáže nabíjať už rýchlosťou 130 kW, čo rapídne skráti nabíjanie 63 kW alebo 87 kW batérie, ktoré sú v ponuke. Pre porovnanie, aktuálny model Leafu ponúka CHAdeMO s rýchlosťou nabíjania max. 50 kW. Sklamaním pre niekoho môže byť relatívne menší kufor, ktorý ponúka 468 litrov (resp. 415 litrov pri verzi e-4ORCE). Pre porovnanie, konkurenčný ENYAQ iV ponúkne 585 litrov.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Z hladiska výkonu ponúkne Ariya tri verzie – 160 kW (2WD, 400 km dojazd), 178 kW (2WD, 520 km dojazd) a 225 kW (4WD, 493 km dojazd), pričom vybrať si môžete pohon prednej nápravy alebo všetkých štyroch kolies. Príjemnou informáciou tiež je, že najvýkonnejšia verzia má maximálku limitovanú až na 200 km/h, slabšie verzie zas na 160 km/h. Ariya bude mať slovenskú cenovku štartujúcu na 50 990 eur (160 kW / 63 kW batéria), výkonnejšia verzia (178 kW / 87 kW batéria) začína od 53 990 eur a štvorkolka s dvojicou motorov a 87 kW batériou štartuje od 62 490 eur.

Ako druhý som si vyskúšal nový X-Trail, ktorý sa nedá nazvať inak ako veľkou revolúciou. S tým pôvodným sa totiž veľmi ťažko porovnáva, nakoľko na prvý pohľad ide o dve úplne iné autá. Nový X-Trail totiž prešiel nielen tak veľmi potrebným faceliftom zovňajšku, ale najmä interiéru. Novinka tak dobieha európskych konkurentov a prichádza ako alternatíva pre všetkých, ktorí túžia po naozaj veľkom SUV, ktoré pojme 5-člennú posádku a množstvo batožiny, alebo rovno 7-člennú posádku v trojradovom usadení.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Pri X-Traili ma prekvapil najmä skutočne vynovený interiér pripomínajúci veľké americké SUV. Mohutné sedadlá, obrovský tunel deliaci vodiča a spolujazdca, kopa tlačidiel ovládajúcich užitočné funkcie vozidla a farebná kombinácia béžovej kože a čiernych doplnkov pôsobí naozaj honosne. Už pri prvom pohľade zo sedadla vodiča budete vnímať ten obrovský priestor, ktorý X-Trail opäť ponúka. Nebudem sa zbytočne rozpisovať o tom, čo všetko tu je nové, avšak za zmienku stojí naozaj zlepšená kvalita materiálov, extrémne komfortný podvozok, pekný dizajn, rýchly infotainment systém s veľkým displejom a konečne prítomný prehľadný virtuálny kokpit. Bravo, toto sa Japoncom skutočne podarilo.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Čaro X-Trailu však spoznáte hneď, ako ho začnete používať. Nie je to totiž len o jazde alebo dizajne či materiáloch. Je to o obrovskej praktickosti, ktorú toto auto ponúka. Posuvná zadná lavica je neoceniteľný pomocník ak sa potrebujete zbaliť a zmaximalizovať kufor. Zadné dvere otvoriteľné v 90-stupňovom uhle zasa poteší každého kto bude nastupovať do tretieho radu sedadiel alebo bude nakladať dieťa s autosedačkou do druhého radu.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Zaujímavou je tiež motorizácia. Okrem klasického spalováku si totiž môžete po novom vybrať aj tzv. e-Power hybrid, ktorý bude skvelou voľbou pre všetkých, čo chcú ušetriť za palivo. X-Trail je v tomto prípade vybavený benzínovým motorom, ktorý slúži ako generátor pre malú batériu a elektromotor poháňajúci prednú nápravu. V praxi to funguje ako bežný hybrid, teda X-Trail dokáže jazdiť výhradne na elektrický pohon a v prípade potreby porcie výkonu alebo vybita batérie spustí benzínový motor. Riadenie tohto hybridu je pritom automatické, nemusíte preto pre úsporu paliva nič robiť. Žiadne nabíjanie, žiadne káble, žiadne dobíjacie stanice. Celé to funguje samo, s možnosťou prepnúť (ak to situáciu dovoľuje) na čisto elektrický pohon. A výsledok? Spotreba veľkého SUV-čka okolo 4,5 litra benzínu na 100 kilometrov. Ideál pre tých, ktorí sa boja naplno vhnupnúť do sveta elektromobility, avšak vzhľadom na ceny paliva nechcú platiť dvadsať eur za sto kilometrov jazdy.

Foto: Auto-Impex / Tomáš Mavrov

Nový X-Trail zatiaľ nepozná slovenskú cenovku, avšak podľa našich informácií by sa mala pohybovať v rozmedzí od 35 do 50 tisíc eur, čo je veľmi príjemné vzhľadom na triedu, v ktorej X-Trail bude súperiť o priazeň fanúšikov.

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie