Blog

Hothatch ako auto na každýdeň? Dá sa to, ale…

Častokrát dostávam od kamarátov otázku, ktorú som si pred časom sám pokladal. Je možné používať hothatch na každodennú jazdu? Nie je príliš tvrdý? Nie je príliš neekonomický? Nepraktický? Nuž, vždy je to akýsi kompromis, avšak nie je to vôbec také zlé, ako sa na prvý pohľad môže zdať. V prvom rade je treba zahodiť predsudok o tom, že hothatch je iba víkendová zábavka a v prípade bežného pracovného týždňa je lepšie jazdiť na obyčajnom dízlovom hatchbacku/sedane/kombíku. Ďalej sa treba pripraviť na niekoľko faktorov, ktoré môžu ovplyvniť vaše rozhodnutie obstarať si hothatch ako primárne auto.

Kedysi som niečo podobné riešil aj ja. Mal som malý ostrý hatch na šantenie cez víkendy a, nazvime to, klasické úspornejšie auto na každý deň. Teda, až do momentu, kedy som si povedal, že skladovať toľko pneumatík, platiť dve poistky, parkovať a servisovať dve (tri – keď rátam aj manželkine) autá je skrátka blbosť. A v tú chvíľu padlo jasné rozhodnutie. Zaobstaral som si Clio RS poslednej generácie, a aby toho nebolo málo, rovno vo verzii Trophy, v ktorej je podvozok ešte viac pritvrdený a motor naladený na vyšší výkon aj vďaka 100-oktánovému benzínu.

V prvom rade si treba zvážiť, koľko kilometrov ročne najazdíte. Ja som v tomto trochu extrémnejší – mimo testovačiek, ktoré z času na čas dostávam, najazdím ročne približne 50 tisíc kilometrov. S Cliom, ktoré som si kúpil nedávno, som absolvoval už prvých 10 tisíc. V minulosti som používal ako primárne auto Abarth 500, s ktorým som za rok prešiel niečo cez 55 tisíc kilometrov. S narastajúcim počtom kilometrov sa totiž zvyšuje počet servisných návštev s výmenou oleja. Môj interval je nastavený na 10 až 15 tisíc kilometrov, v závislosti od štýlu jazdy a ročného obdobia. Základný servis ma vyjde na niečo okolo 150 eur, takže oproti bežnému autu si prirátajte ďalších 300 až 450 eur na ročnú prevádzku. Samozrejme, pri takomto vysokom nájazde.

Druhým nemalým výdavkom pri používaní hothatchu na dennej báze je spotreba paliva. Clio RS Trophy údajne jazdí v priemere za 5,9 litra na sto, čo je absolútny nezmysel. Pri kľudnom presune diaľnicou som schopný dosiahnuť 7 litrov na sto, ostrejšia jazda a hlavne myšičkovanie v meste vyšvihne spotrebu aj cez desiatku. Liter paliva (100 oktán) tankujem za 1,6 eura. Ročne teda prejazdím odhadom (panebože) 6 800 eur (počítal som pri nájazde 50 000 km a priemernej spotrebe 8,5 litra na sto). V porovnaní – pri rovnakom nájazde s dieselovou 1,6-kou a priemernou spotrebou 6 litrov na sto – by som ročne ušetril 2 750 eur.

Okrem väčšej finančnej záťaže si budete musieť zvyknúť aj na ďalšie faktory. A síce tvrdší podvozok, s ktorým na slovenských cestách budete cítiť každú nerovnosť, či napríklad menej komfortné sedačky (v prípade, že máte v aute “škrupiny”). Ďalej – častejšie opotrebenie brzdového obloženia, častejšie opotrebenie rádovo drahších pneumatík či ďalšie servisné náklady spojené s udržiavaním auta v dokonalom stave – to všetko je už len špička ľadovca, ktorú ani neprepočítavam. Je to totiž individuálne – záleží, s ako ťažkou nohou jazdíte. Mne, aj napriek viacerým návštevám okruhov, pneumatiky vydržia vždy minimálne jednu sezónu a brzdové obloženie +/- taktiež. Okrem toho je to klasické auto, ako jeho civilný súrodenec – teda ponúkne dostatok miesta pre štyroch pasažierov, vcelku rozmerný kufor a všetky tie sprievodné komfortné funkcie.

Ak ste ochotní stráviť a zaplatiť túto daň, odmenou vám bude bohovský pocit vždy, keď budete musieť niekam cestovať. S hothatchom je cesta vždy zábavnejšia a osobne sa pri nej dokážem zrelaxovať po dlhom pracovnom dni. A aj keď mi vyššie uvedené prepočty naháňajú hrôzu, koniec koncov, beriem to tak, že je to naša záľuba a koníčky vždy niečo stoja. Preto radšej nepočítajte koľko by ste ušetrili a čo by bolo keby… Ak si to môžete dovoliť, choďte do toho a používajte svoj hothatch každý deň. Spestrite cesty všetkými tými nadupanými uškriekanými verziami a farebnými variantmi, ktoré dokážu vyvolávať úsmevy. Peniaze totiž vždy boli, sú, aj budú…

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie